Zondag 11 februari 2018 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van pambouwman - WaarBenJij.nu Zondag 11 februari 2018 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van pambouwman - WaarBenJij.nu

Zondag 11 februari 2018

Door: Pam Bouwman

07 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Kaapstad

In de ochtend moesten we om half 9 vertrekken. Met alle bussen gingen we onderweg naar Kaap Agulhas, het zuidelijkste punt van Zuid-Afrika, het strand met vuurtoren. Ik zat bij meneer Rasing in de bus en op de heenweg hebben we verschillende dieren gezien: springbokjes, struisvogels, apen en veel vogels waaronder de kraanvogel. De kraanvogel is de nationale vogel van Zuid-Afrika. Ook hebben we aan de kant van de weg nog een schildpad zien lopen. Meneer Rasing zag de schildpad lopen en ik was nog net op tijd om hem te zien. Toen we bijna bij de vuurtoren waren reden we een lang stuk langs de zee. Het uitzicht over het strand met de zee was echt adembenemend mooi!! De zee was zo mooi blauw en de golven gaven een wonderbaarlijk effect. Bij de vuurtoren aangekomen zijn we in groepen naar boven gegaan. Je kon alleen naar boven via de steile trappen van hout. Na drie à vier reeks van treden kwamen we aan bij een ronde opening waar een lange houten ladder stond. Via deze ladder moest je naar boven voor de laatste opening. Aan de andere kant van deze opening was een soort van deur in de muur, door deze deur kwam je buiten op de ronding waar je op rond de vuurtoren kon lopen. Het waaide echt heel hard boven!! Petjes en (zonne)brillen mocht je dan ook niet ophouden of moest je goed vasthouden. Het uitzicht vanaf boven was echt super mooi. Je keek uit over de zee en het strand met alle aangelegde houten paden. Aan de andere kant van de vuurtoren zag je de weg waar we over hadden gereden op de heenweg. Toen we allemaal weer beneden stonden zijn we verder gelopen over het strand op de houten paden. Dit was een tijdje lopen maar we hebben erg genoten van al het uitzicht. Na even te hebben gelopen kwamen we bij het zuidelijkste punt van Zuid-Afrika waar de Indische en de Atlantische Oceaan elkaar ontmoeten. Hier was, nog niet zo lang geleden, een monument gebouwd van steen. Dit monument was een soort plattegrond van Afrika in reliëf. We hebben bij de zee nog groepsfoto's gemaakt van iedereen en de meiden en jongens apart. Verder hebben we zelf ook veel foto's gemaakt. Verderop waren er allemaal stenen en rotsen in de zee waar je op kon klimmen, dit hebben we gedaan met bijna de hele groep en wat begeleiders. We zijn een lange tijd op het strand gebleven waar we hebben gezeten en geklommen. Toen liepen we weer terug naar de bussen en vertrokken we naar een gedeelte van het strand verderop, hier was ook een restaurantje. Onderweg zijn we op het strand nog gestopt om foto's te maken bij het wrak van een schip in de zee. Later aangekomen bij het deel van het strand met het restaurantje zijn we hier de rest van de middag gebleven. We hebben hier gezwommen, gezeten op het strand en bij het restaurantje gegeten. Bij een steiger in de zee zwommen grote roggen die heel dicht bij de kant kwamen. Aan het eind van de dag waren veel mensen van onze hele groep verbrand door de zon op het strand. Teruggekomen op ons hostel zijn we gaan douchen en wat gekletst op de kamer.